Te koop

maandag 11 november 2013

Zeeuwse knop met recept

Laatst vertelde ik al dat ik de zeeuwse knop bakvorm had gekocht.


In de doos zat onder andere een recept in van de zeeuwse chocolade knop met frambozen.
Je kan hem als taart of dessert gebruiken. 
Leuk om eens uit te proberen afgelopen weekend. 
Ik heb zelf de amandelen weggelaten, omdat we er niet zo van houden.
Hij is super gelukt en smaakt heerlijk!
Jammer dat hij zo snel op was.
Voor herhaling vatbaar dus.


Hierbij het recept: 

Chocoladeknop met frambozen


Ingrediënten voor 8 personen
* 125 gr. pure chocolade* 125 gr. roomboter* 3 eieren* 1 zakje vanillesuiker * 175 gr. witte basterdsuiker * snufje zout* 175 gr. bloem, gezeefd* 1 theelepel bakpoeder * 50 gr. gemalen amandelen * 100 gr. frambozen (vers of diepvries)
Hulpmiddelen
Oven, pan en taartvorm

Bereidingswijze
* Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. 
* Laat de chocolade samen met de boter smelten in een pannetje op een laag vuurtje.
* Het mengsel laten afkoelen totdat het lauw is. Klop de eieren, suiker, vanille en een snufje zout tot een dik papje.
* Voeg daarbij de bloem, het bakpoeder en de gemalen amandelen. Spatel het chocolade botermengsel erdoor tot een glad mengsel, maar roer niet meer dan nodig is.
* Schep daarna tweederde van de frambozen erdoor.
* Bak de taart 40-45 minuten in het midden van de oven.
* Laat de taart afkoelen in de vorm en 'los' hem daarna op een bord.

Serveertips
* Serveer hem met verse frambozen en lobbige, niet te zoete slagroom.

11 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit en het klinkt ook voortreffelijk.
    Dank je voor het delen van het recept.

    Fijne dag verder, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke vorm! En dat recept... Tja, als er chocolade in zit, is dat meestal wel een succes :-)
    Grtz,
    Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi dat zeeuws knoopje en als het nog lekker is nou dat is helemaal super!
    je kreeg het ook mooi uit de vorm!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mjammie.... Die bakvorm is zo al een plaatje om te zien! Ik krijg spontaan trek in iets lekkers. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er wel heel mooi uit zo uit die vorm :) en heerlijk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gave vorm en het water loopt me in de mond van die taart!! Grtzz..Maddy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige vorm!! Alleen daarom zou ik zoiets al kopen...ik ben niet zo van het bakken maar de ladies hier in huis wel...dus we gaan je recept uitproberen, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie bakvorm en het ziet er heerlijk uit :) lieve groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me een heerlijk recept! Samen met jongste dochter (12) was ik twee dagen in Zeeland deze zomer. We waren helemaal weg van de zeeuwse knoop. Te koop als ornament voor op bv. je tuintafel, als fietsbel en ook als bakblik dus! Dus een mooie lekkere taart.

    BeantwoordenVerwijderen